Types of Offshore Installations

Tak ramai yang ada peluang untuk melihat dan mengenal jenis jenis offshore installation. Dan bagi mereka yang berminat nak join offshore lepas ni boleh baca blog ini, akan berguna untuk pengetahuan anda.

Offshore installation mempunyai banyak jenis seperti patform, kapal dan pelantar minyak. Masing masing jenis ini melakukan kerja yang berbeza dan dibantu oleh kapal kapal offshore yang menjadi nadi pergerakan di offshore.

Jenis-jenis offshore installation:

1-Semi- submersible platform
Semi submersible patform ini merupakan platform yang terapung yang sesuai di tempatkan dia laut dalam kerana ianya terapung di permukaan. Semi sub mampu membuat kerja -kerja drilling dengan efficient di lau dalam. Semi sub ini kebiasaannya lebih besar dari platform jenis yang lain.Semi sub ini adalah hampir sama mekanismanya seperti drilling ship.

Image result for semi sub platform
source: google

2- Drilling Ship
Drilling ship merupakan sebuah kapal yang menggunakan mekanisma yang sama seperti semi sub kerana ianya terapung dan mampu membuat operasi drilling. Drilling ship mampu bergerak sendiri kerana ia merupakan sebuak kapal dan mudah untuk menukar posisi nya jika diperlukan.

Image result for drilling ship in heavy water
source: google
3-Jackup Rig
Jackup rig merupakan pelantar minyak yang mempuyai kaki yang mencecah dasar laut untuk melakukan operasi drilling. Jackup rig ini sesuai digunakan di laut yang kurang dalam kerana tidak terapung dan kaki nya digunakan untuk support pelantar itu untuk berdiri. Tugas nya juga adalah untuk drilling.

Image result for jackup rig
source: google

4-Floating Production System
Floating production system ini juga dikenali sebagai Floating Production Stotrage Offloading (FPSO). FPSO merupakan sejenis kapal yang melakukan pemprosesan dan penyimpanan dan juga untuk di transferkan bahan kepada kapal-kapal lain untuk penghantaran.

Image result for fpso lng
source: google

Terdapat banyak jenis lagi yang melakukan operasi-operasi lain yang lebih kecil dan membantu untuk menjalan kan operasi offshore. Setiap jenis offshore installation memainkan peranan penting bagi menjayakan operasi di sini selamat dan berjaya.

Comments

Popular Posts