GUNUNG LANG , PERAK

I love to travel, who doesnt right?
So today i want to share to you guys one place that ive been with my friend located at Perak .
Hope you guy enjoy reading it!
source from google
For those yang suka  pergi tempat tempat yang tenang and ade nature lives in it, Gunung Lang is the place yall!!! 😍😍😂


Terletak hanya 5 kilometer dari bandar Ipoh sememannya menjadi tarikan buat semua pengunjung yang datang ke Ipoh untuk melihat keindahan alam semulajadi. Bagi aku , tempat ni sesuai untuk family , atau budak budak kapel yg tk suka rempitz tuh, bolehlah datang kat sini sebab view dia memang like wow cmtuh ! 😍😍😂😂😂

SEJARAH GUNUNG LANG
  Untuk pengetahuan korang semua , Gunung Lang ni asalnya merupakan lombong biji timah . Sekitar tahun 1999-2003 Sekitar tahun 1999-2003, Majlis Bandaraya Ipoh dan Jabatan Landskap Negara, Kementerian Perumahan Tempatan tlah membangunkan kawasan ini di bawah Rancangan Malaysia ke 8 sebagai pembangunan Taman Awam.

  Kalau korang berkesempatan datang kat sini , korang akan nampak tiga buah tasik buatan sekitar area Gunung Lang ni, Fyi, tasik tasik ni dulu merupakan bekas lombong biji timah . Nice kan?
sekitar tasik
Jabatan landskap negara jugak telah membuat pembangunan dari segi pejalan kaki, jeti untuk bot , menara pandang jauh dan juga air terjun. dan kalau korang nak tahu air terjun di Gunung Lang ni merupakan air terjun buatan tertinggi di Malaysia! . aku pun baru tahu tau tak hahaha.

Air terjun buatan tertinggi di Malaysia
APA YANG MENARIK DI GUNUNG LANG?

     Haa untuk pengetahuan korang, korang masuk masuk je korang akan nampak air terjun buatan tu, tapi air terjun ada waktu waktu dia sahaja untuk beroperasi , iaitu Isnin-Jumaat (10 pagi-12 tengah hari)(4 petang-6 petang) dan pada Sabtu/Ahad/cuti umum (9 pagi-11 pagi)(1 petang-3 petang) dan (5 Petang-7 Malam) sahaja. 

     Malah masuk sahaja di perkarangan taman ini, korang boleh lihat orang ramai excited nak bagi makan ikan jenis keli Afrika dan Ikan Koi, talapia dan lampam yang saiz gergasi! 

source from google
kalau korang nak bagi makan ikan , makanan ika ada dijual dekat kaunter pembelian tiket bot. harga kalau tak silap aku dalam RM1.00 shaja. 

     Selepas itu korang boleh bergerak memasuki Gunung Lang dengan menaiki bot khas yang disediakan untuk menyeberang tasik dan melihat mini zoo, Rumah Perak dan pelbagai taman di dalam taman tersebut.
tambang untuk bot :
                                  Dewasa : RM 3.00
                                  Kanak-kanak dan warga emas : RM 1.50

Operasi bot :
 Isnin hingga Khamis : 8 pagi hingga 6 petang
 Jumaat : 8pagi-12 Tengah Hari
                 3 petang-6 petang 
 Sabtu/Ahad/cuti umum : 8.30 pagi hingga 6 petang
 
Actually ada banyak lagi kawasan yg menarik dekat sini seperti menara tinjau untuk melihat panorama dan aku terlepas nak tengok gua muka gorila , yang korang kene tengok!!
Kat sini juga terdapat rumah Perak, untuk orang Perak sendiri yang tk tahu how unik rumah tradisional Perak korang boleh datang ke Gunung Lang
sekitar Gunung Lang

amik gambar senyap senyap


me trying to dab

Comments

Popular Posts