Taipei , Taiwan

Peluang yang diberi tak Aku sia siakan , first time melawat Taiwan adalah bila aku sedang menjalani latihan setahun atas kapal untuk cukupkan seatime aku.Peluang tu dtang bila pada bulan 8 tahun lepas kapal aku masuk port kat Suao City , Taiwan . Mula2 ingat tak dapat turun pun dekat situ, tapi setelah puas aku buat muka seposen bodek chief officer(Boss) akhirnya aku berjaya melembutkan hatinya yang ta barapa nak keras tu,

Muka bahagia dapat shore leave


So, macam nie ceritanya perjalanan dari Suao City tu ke Taipei makan masa lebih sejam jugalah pergi Taipei naik teksi je . harga teksi memang mahal lah sebab die tengok foreigner plak kan. memang die tekan habis2 lah semua. tapi susah nk communicate dengan penduduk tempatan sana , easy english pon mereka ta tau. so kalau nk berunding apa semua tu memang pakai google translate lah.Suao city nie boleh kata macam tepi laut macam tulah, tapi berbeza sangat dengan kawasan laut kat Malaysia nie,

Dalam teksi otw to Taipei


First tempat yang kami semua pergi adalah mercu tanda Taipei tu sendiri iaitu , Taipei 101 tower .
Boleh tahan tinggi lah menara 101 tu, tapi tinggi lagi KLCC kita  huhu. Memang menara tu jadi tarikan lah sebab memang ramai pelancong yang dtang kat situ, dekat bawah menara tu pun lebih kurang sama macam Suria KlCC tempat shopping2 gitu.

Taipei 101 Tower


lepas pergi menara taipei tu kami pon pergilah jalan2 kat taipei tu, kali nie kami jalan kaki ja, melihat kemewahan yang ade kat taipei tu semua, dah penat jalan kaki, kami pon decide nak naik train , Excited woi, first time naik train negara orang haha. maklumlah baru first time keluar negara. Kalau kat Taipei nie memang mudah , train system dia cover satu taipei , so tak payah susah2 jalan kaki, tambang train murah ja, tapi ta ingat berapa sen.

Ditengah bandar Taipei

Taipei Main train station


Dalam Train 

bila dah malam, kami pon decide nk pergi shilin market , kalau kat malaysia macam uptown lah, memang murah2 bossnya. juling mata nengok semua nk beli tapi maklumlah kita kadet mampu lihat sajalah . kalau bab makan, memang susah lah nk cari makanan halal kalau kat shilin market nie, tapi orang2 kat shilin market nie semua boleh nego punya orang lah, so kalau pandai memang jauh beza harga diberi dari harga asal.

Shilin Nightmarket



mencari makanan halal

Jalan punya jalan waktu shore leave pon dah habis, maklumlah orang kapal yang lain nak keluar juga kan. So, lepas pergi shilin market tu kami pun pulang ke kapal, pengalaman hari tu memang berharga lah untuk aku, maklumlah first time kan. Paling penting rezeki aku berjalan dinegara orang tanpa bayaran bersyukur ya amat, aku harap dapat lagi peluang begini bila aku dah keje nanti . amin.

Comments

Popular Posts